Hae
Katri Gruner

Yli kuukausi vähäsokerista ruokavaliota takana!

Hellurei1 Takana reilu kuukausi nyt uutta ruokavaliota! Aluksi ajatus oli vain kokeilla 15 päivää… Joka muuttui kuukaudeksi… Ja katsotaan miten pitkään tämä nyt lopulta jatkuu!

Tässä postauksessa ajattelin siis jakaa teille kokemuksia vähäsokerisesta ruokavaliosta.

Miksi puhun vähäsokerisesta ruokavaliosta, enkä sokerittomasta?

Kun aloitin ruokavalion, niin ensisijainen tavoitteeni oli vähentää valkoisen sokerin kulutusta. Tarkoittaa siis käytännössä stoppia karkeille, sokerisille jälkiruoille, jätskille ja muille herkuille. Jos aikoo elää täysin ilman valkoista sokeria, niin silloin täytyy unohtaa myös esim. monet leivät, ketsupit ja muut kastikkeet ja ulkona syöminen (koska ravintolaruoassa on 99% varmuudella sokeria jossain ainesosassa). Itse en halunnut aivan näin puritaaniksi alkaa, joten sallin itselleni esimerkiksi ketsupin käytön toisinaan. Ruokaa haetaan yleensä kerran viikossa muualta.

Kaikenlaiset sokeriset herkut sen sijaan olen jättänyt pois. Olen vaihtanut karkkipäivänä irtokarkit kuivattuun omenaan ja raakasuklaaseen.

Kaikenlaisen sokerin välttely taas tekee elämästä aika haastavaa! Silloin on nimittäin unohdettava esimerkiksi hedelmät (fruktoosi) ja maitotuotteet (laktoosi). Itse tykkään käyttää myös luontaisia makeuttajia silloin tällöin, kuten kookossokeria ja hunajaa, jolloin nekin ovat tietysti ihan nou nou täysin sokerittomassa ruokavaliossa.

Miksi vähäsokerista elämää kannattaa kokeilla?

Tässä lista syistä, joiden takia yleensä sokeriton kokeilu aloitetaan:

  • Tarve syödä isoja määriä sokeripitoisia herkkuja kerrallaan
  • Jatkuva makeanhimo
  • Päivittäinen napostelu
  • Makeanhimo ruoan jälkeen
  • Väsymyspiikit pitkin päivää
  • Uniongelmat
  • Halu laihtua

Tässä taas lista niistä syistä, jotka toimivat itselläni motivaattorina aloittaa kokeilu

  • Tunne siitä, ettei sokeri lisää hyvää oloa
  • Sokerin syöminen on usein vain huono tapa, eli syö koska muutkin syö
  • Kaupassa tulee hamstrattua hirveästi herkkuja, vaikka makeanhimo menee nopeasti ohi (ja sitten ne loput herkut jää kotiin pyörimään)
  • Aina herkkujen syönnin jälkeen on olo, että olisi voinut myös jättää syömättä.
  • Turvotus
  • Aamu-unisuus (en tiedä onko tämä nyt suoranaisesti yhteydessä sokeriin)
  • Iho-ongelmat, eli josko niihin saisi jotain helpotusta

Kuten huomaatte, niin itselläni syyt aloittaa tämä kokeilu eivät ehkä olleet ne tyypilliset. Minulla ei esimerkiksi ole tarvetta varsinaisesti laihduttaa, mutta en toki pistä pahakseni jos ruokavaliokokeilun myötä kehonkoostumus muuttuu parempaan suuntaan.

Kyllä se isoin syy itselleni oli kuitenkin halu kokeilla muuttuuko mikään! Eli koenko X-ajan päästä jonkun uskomattoman valaistumisen tai tapahtuuko terveydessäni merkittäviä muutoksia? Sokerin poisjättäminen voi nimittäin vaikuttaa merkittävästi esimerkiksi ihon kuntoon. Moni nyt saattaa miettiä, että olenko tähän mennessä huomannut jotain muutoksia kropassa tai olossa, kun sokerin vähentämistä on reilu kuukausi takana?

Toistaiseksi ainoa muutos on ollut se, että jotkut ruoat maistuvat herkästi liian makealta! Olen myös huomannut, että en ole loppujen lopuksi niin suuri herkkujen ystävä, mitä olen aina itselleni uskotellut. Useammin tulee kyllä syötyä ihan tottumuksesta kuin puhtaasta himosta!

Mistä löytää motivaatiota?

Kuten sanoinkin IG-storyssä, niin minut alunperin sai innostumaan ajatuksesta se, kun eksyin youtubeen katsomaan videoita sokerittomasta kokeilusta. Siitä se ajatus sitten lähti! Minusta omien liikunta- tai syömistottumusten muutokseen tarvitaan kahta asiaa: Päätös ja oikea asenne. Jos kaiken lähtee tekemään sitä kautta, että nyt kiusaan itseäni, niin ennen pitkää vitutuskäyrä kasvaa varmasti! Oman terveyden parantaminen täytyy nähdä mahdollisuutena tehdä itselleen oikein ja hyvää. Eikä niin, että nyt kituutan x ajan verran. Minusta on myös ihanaa se, että näytän itselleni, että pystyn tarpeen vaatiessa asettamaan stopin huonoille elintavoille. Tämä on tietysti sitä vaikeampaa, mitä enemmän on koukussa niihin huonoihin elintapoihin.

Koen myös, että minusta selkeä tauko on helpompi kuin vähentäminen. Tiedän, että moni on vahvasti vastaan lakkoja ja ehdottomuuksia, mutta itselleni sopii paremmin tällainen kunnon irtiotto sokerista. Ja kuten sanoin, niin tässäkin voisi mennä oikeasti äärimmäisyyksiin, joten siinä mielessä olen ottanut mielestäni suht rennosti.

 

Koetko sinä, että sokerin vähentämiselle olisi tarvetta omassa ruokavaliossasi?

3 kommenttia

  1. Kata kirjoitti:

    Toi on niin totta että aina esim suklaan syömisen jälkeen tulee olo että olisi hyvin voinut jättää syömättäkin.. se on siis aivan turhaa. Tekee mieli –> ostat –> syöt –> huomaat että et taaskaan saanut tästä yhtään mitään. 🤣 ymmärrän jos ihminen haluaa esim kerran viikossa herkutella ja jos oikeesti nauttii siitä! Itselle viikonloppuherkut on lähinnä vaan totuttu tapa, josta voisin hyvin luopua 🤣 lisäksi se ei myöskään lisää hyvinvointia vaan päinvastoin tekee usein huonon olon! Itse ainakin saan makeasta huonon olon syömättä edes kovin suurta määrää. 😊

    • grunerkatri kirjoitti:

      Mulla on tismalleen sama juttu! itse aina jotenkin tulee valinnanvaikeus hyllyllä ja sitten ottaa vähän sitä sun tätä, vaikka oikeasti on jonku kolmen karkin jälkeen ihan fine. Ja ne loput jää kuitenkin kaappiin ja niitä tulee napsittua sit jos on vaikka hirveä kiire eikä (muka) ehdi mitään kunnollista syömään…

  2. Hannele kirjoitti:

    Olin itsekin noin vuosi sitten aivan toivottoman koukuttunut sokeriin – juurikin karkkiin. Viikonloppu oli karkkipäivä (huom. koko viikonloppu :D) ja sitähän meni.

    Lyhyen ketokuurin kautta sain sokerikoukun katkaistua ja edelleen noudatan vähäsokerista ruokavaliota tyylillä; en osta kotiin itse karkkia, mutta jos sitä on tarjolla saan syödä. Tämä on toiminut itsellä tosi hyvin. 🙂 Suurin muutos on ollut ihossa, varsinkin rintakehässä! Tottakai nyt jouluna tulee varmasti syötyä enemmän karkkia, mutta kun se ei ole varsinaisesti kiellettyä, niin sitä syö hyvällä omalla tunnolla ja järkeviä määriä. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *