Hae
Katri Gruner

Älä haksahda feikkeihin yhteistyöpyyntöihin instassa!

Instan viestiboksiin tuntuu nykyään satelevan lähes päivittäin ties millaisia yhteistyöpyyntöjä. Itselläni on tällä hetkellä IG:ssä 4668 seuraajaa, joka on jo sellainen määrä, että joukossa on välillä ihan kiinnostaviakin ehdotuksia. Paljon on tällaisia ”Join our influencer team” -pyyntöjä eri brändeiltä. En ole sen tarkemmin asiaa tutustunut, mutta voisin veikata, että ”vaikuttaja” saa jonkun alennuskoodin verkkokauppaan, jolla hän voi tilata vaatteita hieman edullisemmin ja jakaa seuraajilleen omaa koodia. Tällaiset diilit ovat ihan ok, jos joka tapauksessa aikoo tilata kyseisestä paikasta vaatteita. Yleensä alennus on niin pieni (esim -20%), että sen voi saada periaatteessa kuka tahansa etenkin alesesonkeina. Joskus vain (törkeästi) poistan tälläiset viestit ja joskus jaksan jopa vastata, että thanks, but no thanks. Nämä ovat siis 99% ulkomaalaisia firmoja jotka ottavat yhteyttä bulkkitaktiikalla satoihin vaikuttajiin kerralla. Ja heille JUURI sinä olisit se täydellinen ambassadori, koska he ovat seuranneet tiliäsi jo kauan ja siitä välittyy juuri oikeanlainen energia (ja tähän paljon tähtiemojeita)!!!

Juupa juu.

Kuva on otettu perjantaina Vaikuttajamedian pikkujouluissa!

älä suostu surkeisiin diileihin!

Oma linjanvetoni on se, etten lähtökohtaisesti kiinnostu yhteistyöstä, vaikka saisin tuotteita ilmaiseksi, tai siis näkyvyyttä vastaan (maksanhan minä siitä tuotteesta aikaani ja näkyvyyttäni). Toki teen joskus harvoin poikkeuksen, jos kyseessä on esimerkiksi kotimainen yritys jota haluan tukea tai joku brändi jolta tilaisin muutenkin. Yhteistyön tekeminen vie aina aikaa ja on ihan järjettömintä maksaa itse siitä, että antaa jollekin yritykselle mainostilaa omassa somekanavassaan. Usein noissa yhteistyöpyynnöissä voi olla myös ehtona se, että tuotteista pitää postata x-määrää kuvia tai jopa useampana kuuna putkeen! Mieti, kaikki tuo työ vain sen takia, että olet saanut hiihtarit -20% alennuksella!

Oon niin monta kertaa todennut, että alussa tarjous voi tuntua tosi houkuttavalta, mutta oma vaivannäkö ei vaan oo linjassa korvauksen kanssa.

No, joskus se tämäkin nainen menee halpaan ja tässä tapauksessa kyseessä taisi olla ihan vanha kunnon huijaus! Minuun otti IG:ssä yhteyttä yritys, joka valmistaa koruja. Korut olivat tosi kauniita enkä onnistunut löytämään Googlen käänteisellä kuvahaulla (aivan sikahyvä ominaisuus muuten!) muista verkkokaupoista samoja koruja. Halusin siis varmistaa, ettei IG:hen laitetut kuvat ole vain varastettu toiselta sivustolta, koska netti on pullollaan kiinalaisia feikkiverkkokauppoja, joissa on varastetut kuvat. Korut olivat kerrassaan ihania ja juuri itseni tyylisiä.

Outfit: Paita / Suutarilan kirppis, Housut / Zalando (vanhat), Laukku / River Island (saatu kaverilta)

tarkista aina lähettäjän profiili

Firman kotisivut vaikuttivat olevan ihan ok ja heidän IG-sivutkin herättivät luottamusta. Asia jonka tarkistan aina ensimmäisenä on se onko kyseisen brändin omilla IG-sivuilla uskottava määrä seuraajia (ellei kyseessä ole aivan todella tuore bisnes) ja jos viestin lähettäjä on yksityishenkilö niin katson myös onko lähettäjällä itsellään seuraajia. Joskus huomaa nimittäin jo kilometrin päähän, että lähettäjän oma IG tili on kyhätty vain sitä varten, että sillä lähestytään potentiaalisia yhteistyökumppaneita. Yksi hyvä vinkki on myös katsoa millaisia seuraajia kyseisellä yrityksellä on. Jos kaikki seuraajat haiskahtavat ostetuilta – eli seuraajat ovat pääasiassa Lähi-idästä ja muutenkin epämääräisiä profiileita,  niin silloin hälytyskellojen tulisi soida.

Tämän minua lähestyneen yrityksen IG vaikutti ihan luotettavalta ja seuraajiakin oli ihan mukavasti. Heidän kuvissaan oli useita kommentteja ja tämäkin kertoi siitä, että ainakin joku joskus oli onnistunut saamaan tuotteensa kuten luvattu, tai sitten firma oli vain onnistunut rekryämään ison joukon muka asiakkaina esiintyviä henkilöitä kehumaan heidän tuotteitaan.

halpaan menin!

Miksi sitten lupauduin lähtemään yhteistyöhön a) ulkomaalaisen firman kanssa ja b) kuviolla, johon en normaalisti ikinä suostuisi? No, syy on ihan yksinkertaisesti se, että heillä oli muutama koru, jonka todella halusin. He lupasivat minulle ihan tuntuvan lahjakortin verkkokauppaan, jolla voisin tilata itselleni haluamani korut.

Maksaisin itse vain postikulut.

Jaaaaaaa tässä kohdassa voitte ojentaa mulle vuoden sinisilmäisin vaikuttaja palkinnon. Otan sen itselleni ja menen häpeämään lähimpään nurkkaan. 

Yksi asia johon kiinnitin huomiota oli heidän todella aggressiivinen kommunikointi, jonka takia meinasin jo toivottaa firmalle hyvää jatkoa. Ja nyt harmittaa etten tehnyt sitä! Heidän tyyli pommittaa viesteillä oli kerta kaikkiaan ärsyttävä! Huijausta puoltaa sekin tosiasia, että heillä oli hirveä kiire saada yhteistyö sovittua. Jos en vastannut heti, niin tämä ”asiakaspalvelija” lähetti viestejä tyyliin ”hey”, I’m still waiting”.

Tilasin sitten haluamani korut verkkosivulta ja käytin koodia, jolla sain korut veloituksetta. Mutta maksoinhan minä ne perhanan postikulut. Sain normaalisti sähköpostiin tilausvahvistuksen, jossa oli ihan asianmukaiset tiedot. Se lähetettiin minulle 8.9 eli tästä kaikesta on pian 2kk aikaa.

energian tuhlausta

Varmaan moni teistä miettii, että miten aion toimia tästä eteenpäin?

Olen toki laittanut heille IG:n kautta jo useita viestejä ja he ovat luvanneet tarkistaa asian, mutta mitään ei tapahdu. Laitoin heille viestiä myös kotisivujen kautta, mutta vastausta ei kuulunut. Koska tapahtuneesta on kulunut jo 2kk niin epäilen, että jos kyseessä olisi vain joku toimitus- tai tuotantovaikeus, niin siitä olisi laitettu jo jotain informaatiota.

Ehkäpä teillä lukijoilla olisi hyviä vinkkejä siihen, kuinka asia kannattaisi hoitaa? 10€ on tietenkin sen verran pieni summa, etten jaksa hirveästi enää energiaani tähän ***kaan haaskata. Oppiraha on lopulta aika pieni, jos tämä nyt kerrasta meni kaaliin….

Syy siihen miksi en halua mainita vielä yritystä nimeltä on se, että voihan ihme vielä tapahtua ja he lähettävätkin minulle koruni! Eipä sillä, että minua hirveästi enää kiinnostaisi esitellä koruja missään julkisesti, koska en voi todellakaan seistä tällaisen toiminnan takana. Maku on kyllä mennyt kyseiseen puljuun ikuisesti!

Miten sinä toimisit nyt tilanteessani?

 

 

3 kommenttia

  1. Laura kirjoitti:

    Laittaisin viestin sinne että jos en saa kunnon vastausta ja selitystä asiaan sekä koruja just kohta, niin julkaisen yrityksen tiedot ihan joka paikassa.

  2. Miia kirjoitti:

    Moikka! Tuli mieleen, että jos maksoit postikulut maksukortilla, niin eihän korttisi tietoja käytetä väärin. Kannattaa siis tässä tapauksessa jäädyttää kortti. Ei kannata kuitenkaan itseään soimata liikaa, näitä sattuu ja hyvä kun kerrot tästä, niin me muutkin otamme opiksemme!

    • grunerkatri kirjoitti:

      Joo maksoin. Katsoin kyllä, että kortilla ei ole ollut mitään outoja siirtoja sen jälkeen. Mutta kuten sanottu, niin ehkä olisi hyvä jäädyttää kortti. Kiitos vinkistä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *