Hae
Katri Gruner

Selviääkö ihminen ilman kesälomaa?

Taas on se aika vuodesta, kun yksi lause on varma keskustelun aloittaja:

Milloin aiot pitää kesäloman? 

Lomalla viimeksi 2011!

Jos ollaan rehellisiä, niin itselläni on ollu ihan OIKEA kesäloma (siis oikealla tarkoitan palkallista kesälomaa) viimeksi vuonna 2011. Ajatelkaa, 10-vuotta sitten! Tuntuu aivan hullulta, että en ole ollut virallisesti kesälomalla yli kymmeneen vuoteen. Näin jälkikäteen ajattelen, että palkkatöissä valtiolla ollessa suurinta luxusta oli se, että lomat oli silloin kun on sovittu ja siitä vielä sai ihan kivat lomarahat. Aloin miettimään, että mistä johtuu, että olen ollut näin monta vuotta ilman kunnollista kesälomaa. Ja kunnollisella tarkoitan tässä tapauksessa 3 viikon yhtäjaksoista kesälomaa, jolloin loman pitäminen on taloudellistenkin seikkojen valossa mahdollista.

Suurin syy pitkien kesälomien vähyyteen onkin varmasti ollut raha. Olin pitkään liikunta-alalla (sekä yrittäjänä, että palkkatyössä), joka on todella hankala ala kesien puolesta. Töitä on usein tarjolla muita vuodenaikoja vähemmän. Siksipä osa alalla olevista yrittäjistä painaa ihan suoli mutkalla syksyn ja kevään ja koettaa kesän aikana palautua työmäärästä. Toki jotkut onnekkaat saavat vakituisen työsuhteen, johon lomat kuuluvat normaalisti. Itse tein töitä kolmisen vuotta kausiohjaajana, jolloin käytännössä työsuhde alkaa syksyllä ja loppuu joulukuun puolessa välissä. Sitten uusi työsuhde alkaa taas tammikuussa ja loppuu toukokuun puolessa välissä. Kesäksi on silloin keksittävä jotain muuta hommaa.
Toki olin myös tämän kymmenen vuoden aikana myös kaksi kesää äitiysrahalla, jolloin elämä oli ”yhtä lomaa” 9kk ajan. (Tämä oli sitten sarkasmia).

yksinyrittäjä lomailee kun voi

Yksinyrittäjänä lomarahat ovat käytännössä omat säästösi. Kassavirtaa täytyy siis olla niin, että voit nostaa normaalisti palkkaa joka kuukausi. Yleensä tilille kerrytetään koko ajan ylimääräistä (jos tähän on mahdollisuus). Silloin ei tarvitse stressata, jos laskutettavaa ei tule vuoden jokaisena kuukautena (tai kuinka kauan lomaa nyt haluaakaan pitää). Aika monelle yrittäjälle se totuus on kuitenkin se, ettei tilillä makaa rahaa niin paljoa, että voi laittaa kovin pitkäksi aikaa putiikkia kiinni. Ja vaikka rahaa olisikin lomailla, niin usein sitten juoksevat työasiat pakottavat palaamaan töiden pariin ainakin osittain.

Omalla äidilläni ei ollut koskaan yrittäjänä mahdollisuutta pitää pitkiä lomia vaan hän oli lomalla aina päivän sieltä toisen täältä. Yhtäjaksoisesti hän taisi olla lomalla joskus viikon. Huomaan, että itseeni on tarttunut tämä mentaliteetti. Kyllä tässä alkaa silti miettimään, että joko ensi vuonna olisi sitten se Katrin oman kesäloman aika…? Nyt kun Lovena etenee koko ajan ja vauhti vaan kiihtyy, niin on ihan mahdoton ajatus, että laittaisin nyt kolmeksi viikoksi työkoneen kiinni ja vaihtaisin ajatukset vapaalle. Itse projektin johtajana olen myös vastuussa siitä, että kaikki asiat menevät eteenpäin ja tapahtuvat ajallaan. Mutta…

ei tässä olla mitään yli-ihmisiä!

En halua todellakaan kuulostaa siltä, että olen sellainen ihminen, joka ei lomia kaipaa! Tää on itseasiassa todella haitallinen ajatusmalli ja ajaa ennen pitkään burnouttiin. Jokainen ihminen kaipaa lepoa – ja kyllä, myös enemmän kuin sen viikonlopun.  Ainakin itselläni menee ensimmäinen viikko aina siihen, että saa kovalevyn rauhoitettua. En toki ole ollut tässä 11-vuoden aikana kokonaan lomailematta, vaan normaalisti olemme olleet pidemmällä lomareissulla loppuvuodesta, joka on tuonut sen kaivatun breikin vuoteen. Ulkomailla ollessa en ole todellakaan miettinyt työasioita.
Kyllä mä silti kesällä aion nauttia muustakin kuin läppärini seurasta etenkin nyt, kun molemmilla lapsilla on pitkä kesäloma.  Olen ainakin yhden viikon aika lailla pois koneen äärestä ja teen töitä enemmän iltaisin.

 

Miten pitkän kesäloman aiot pitää tänä vuonna? Onko lomalle jääminen helppoa?

 

Kaupallinen yhteistyö

Helpotusta niskajumeille: Testissä Niskakeinu 2.0

Kaupallinen yhteistyö: Kipukauppa.com

Tiedättekö kun Instagramissa tulee eteen mitä houkuttelevampia mainoksia? Minulle ainakin tulee usein sellainen fiilis mainosten perusteella, että, wau, tuota olisi hauska päästä testaamaan! Näin itseasiassa bongasin ensimmäisen kerran Niskakeinu -nimisen apuvälineen jo muutama vuosi sitten. Silloin Niskakeinua ei valitettavasti saanut Suomesta, mutta onneksi Kipukauppa on sittemmin kehittänyt oman niskakeinun valikoimaansa.

Itselläni niskan alueen kipuja aiheuttaa erityisesti hampaiden narskuttelu. Olen kokeillut narskutteluun erilaisia hoitomuotoja ja tullut tulokseen, että monipuolinen kehon huoltaminen on tärkeää. Otin Niskakeinun käyttöön noin kolme viikkoa sitten ja olen käyttänyt sitä lähes joka päivä pieniä hetkiä kerrallaan. Minusta venytys tuntuu ihanalta ja rentouttavalta. Tuntuu kuin niskaan tulisi tilaa ja veri kiertää paremmin Niskakeinun käytön jälkeen!

 

Niskakeinu 2.0 teho perustuu Kaularangan Traktio-venytykseen

Olet ehkä joskus kokenut hieronnassa ollessasi, kuinka hieroja ottaa tukevan otteen pään takaa/alta, kohottaa päätä hieman ja vetää sitä kevyesti ikään kuin pidentääkseen selkärankaa. Kysyin joskus omalta hierojaltani Susannelta mikä tämän vedon vaikutus on ja sain vastaukseksi, että vedolla saadaan niskan alueelle kerääntynyttä painetta lievitettyä. Painetta saattaa tulla runsaasta ruudun äärellä istumisesta, virheellisistä työskentelyasennoista (esimerkiksi hartioiden pitämisestä jatkuvasti hieman koholla), sekä pitkään jatkuvista staattisista asennoista, kuten käsien pitämisestä koholla. Selkärankaan tuleva veto vähentää välilevyissä olevaa painetta, suoristaa rankaa ja lisää alueella verenkiertoa. Veto voidaan tuottaa manuaalisesti kuten hierojalla tai mekaanisesti kuten vaikkapa Niskakeinun avulla.

Tutustu niskakeinuun tästä!

Kannattaa kuitenkin ennen käyttöä konsultoida lääkäriä tai fyssaria mikäli kärsii vakavista tai kivuliasta selkärangan alueen ongelmista (välilevynpullistuma yms). Niskakeinun käyttö kannattaa aloittaa maltillisesti ja on suositeltavaa aloittaa lyhyistä ajoista kerrallaan. Miellyttävään tunteeseen saattaa nimittäin jäädä jo alussa koukkuun, joten niskakeinussa tulee makoiltua helposti alussa vähän liian pitkiä aikoja kerrallaan.

Asennus vie sinulta vain hetken

Niskakeinu 2.0 asennetaan esimerkiksi oveen tai tankoon. Tässä 2.0 mallissa on parempi säädettävyys ja liikkuvia osia on vain muutama. Tärkeintä, että paikka johon Niskakeinun asennat on vakaa ja kestää pään painon. Jos esimerkiksi asennat keinun oven kahvaan, niin oven tulee olla tukeva ja pysyä hyvin kiinni. Muista myös asentaa Niskakeinu nimenomaan oven toiselle puolella
olevaan kahvaan (kuten alla olevassa kuvassa). Asennuksen jälkeen on vielä hyvä kokeilla, että keinu on tukevasti paikallaan. Niskakeinussa on yksinkertaiset säätöliinat sekä kuminauhat, jotka tuovat niskaan mukavan pehmeän venytyksen tiukan vedän sijaan. Kannattaa katsoa asennusohje joko Kipukaupan kotisivuilta tai vaikka heidän youtube-videosta. Keinuun mennään ja siitä tullaan pois tarttumalla käsillä pään sivuilta remmeistä.

Keinun on tarkoitus tulla maahan viistosti (kuten kuvassa), eikä kohtisuoraan alas. Näin ollen saat mukavimman asennon ja pää on miellyttävästi pehmeää tukea vasten. Päätä ei ole tarkoitus roikottaa Niskakeinun ulkopuolella eikä liian ylhäällä – ainoastaan muutama sentti irti maasta. Kannattaa laittaa selän alle esimerkiksi pehmeä matto tai peitto, jotta lattialla on mukava
makoilla, eivätkä lihakset saa lattiasta kylmää. Itsellä ainakin kylmällä lattialla makaaminen tai istuminen aktivoi välittömästi iskiaksen.

Millä muilla keinoilla voit helpottaa niskan alueen särkyjä ja kipuja?

Yksi helppo keino jolla olen helpottanut omia niskakipuja on taukojumppa! Suosittelenkin vaikka heti nyt sinua nousemaan ylös ja pyörittelemään hartioita, tekemään rinnan avauksia ja vaikkapa keppijumppaa! Se, että saat niska-hartiaseudulla veren kiertämään, estää jumien muodostumista. Lisäksi me helposti juutumme yhteen ja samaan asentoon työpäivän aikana pitkiksi ajoiksi, joten on todella tärkeää tauottaa työtä.

Toinen juttu on tietysti lihaskunnon ylläpito ja etenkin asentoa ylläpitävien lihasten vahvistaminen. Kun istumme, niin kehomme isot lihasryhmät ovat silloin passiivisena ja verenkierto heikkenee. Takaketjun, eli kehon takapuolella olevat lihakset ovat myös helposti koko ajan venytystilassa ja etupuolella olevat lihakset lyhenevät. Tämän voit huomata esimerkiksi siitä, että hartiat työntyvät
eteen, eivätkä pysy ryhdikkäästi paikallaan pään sivuilla. Kun jumppaat, niin muista tehdä rintaa avaavia liikkeitä, kuten vaikkapa punnerruksia, penkkipunnerrusta tai vipunostoja sivulle selinmakuulla. Hyvän ryhdin ylläpitäminen niin treenatessa, kuin työasennoissakin tulee toistojen kautta ja niin, että asiaan kiinnittää jatkuvasti huomiota. Itse koetan muistaa, että vahvistusta ja rentoutusta on oikeassa suhteessa. Eli työpäivän aikana voi ja kannattaa ottaa hetki taukojumppaa ja vaikka toisella tauolla antaa niskalle pieni helpotus Niskakeinussa rentoutuen. Näin balanssi säilyy ja kroppa ei jäykisty, eikä kipeydy.

 Osta oma niskakeinusi tästä!

Lue myös: KOEN HUONOA OMAATUNTOA LIIKKUMATTOMUUDESTA!