Hae
Katri Gruner

Hampaiden narskuttelu – asiantuntija vastaa osa 2/2

Tämä postaus on jatkoa edelliseen postaukseeni ja jatkoa myös Fysioriikan haastattelulle. Aiheena siis edelleen hampaiden narskuttelu! Jos et ole lukenut ensimmäistä osaa vielä, niin suosittelen tekemään sen ennen kuin jatkat tästä toisesta osasta.

Tässä toisessa osassa keskitytään enemmän narskuttelun, eli bruksismin erillaisiin hoitomuotoihin. Itse olen kokeillut hoitona purentalihashierontaa, sekä sen rinnalla akupunktiota. Ne ovat molemmat auttaneet kipuihin ja jumiutuneisiin lihaksiin, mutta eivät tietenkään poista ongelmaa. Minulla onkin tarkoitus koronan helpottaessa vierailla Turussa Riikan asiakkaana, jotta voimme katsoa löytyisikö narskuttelulle jotain asennollista syytä ja toki haluan kuulla alan asiantuntijalta henkilökohtaisia hoito-ohjeita ja harjoitteita. Keskustelimme ennen postauksen tekemistä Riikan kanssa erilaisista hoitomuodoista, joita itsekin olen harkinnut. Toistaiseksi niiden kallis hinta on vaan hirvittänyt. Ennen kuin laittaa rahansa esimerkiksi botoksiin, niin kannattaa tutkia ongelma ja mahdollinen aiheuttaja ensin kunnolla.

hampaiden narskuttelu ja sen hoito?

Kerroit, että yöllä käytettävä purentakisko ei ole välttämättä paras hoitokeino narskutteluun. Miksi? Itse en osaisi varmaan nukkua enää edes ilman sitä!
TMD-oireiden hoitoon on perinteisesti käytetty hammaslääkärin valmistamaa purentakiskoa. Kiskoja on erilaisia eri käyttötarkoituksiin esim. mekaaniseksi suojaksi hampaille tai rentouttamaan leuan asentoa. Kiskot ovat usein melko hintavia, useamman satasen. Nykytiedon mukaan TMD-oireita voidaan helpottaa myös ilman purentakiskohoitoa. Kiskon tarve arvioidaan aina tapauskohtaisesti. On tärkeää selvittää syy ja sitten miettiä sopivat hoitokeinot. Urheilukaupasta saatavat hammassuojat voivat pitkään käytettyinä jopa pahentaa oireita eli en suosittele niiden ostamista omin päin.
Mitä mieltä olet purentalihaskäsittelystä, akupunktiosta ja botoksista purentalihasten hoitomuotoina?
Fysioterapeutin osaamisen mukaan ongelmia voidaan hoitaa esimerkiksi purentalihaksia ja leukaniveltä käsittelemällä, fysikaalisia hoitoja hyödyntäen, akupunktiolla sekä kohdennetuilla harjoitteilla. Tutkimustiedon ja mm. juuri päivitetyn Käypä Hoito-suosituksen mukaisesti paras hoitotulos saavutetaan useamman hoitokeinon yhdistelmällä, eli esimerkiksi manuaalisella käsittelyllä, harjoitteilla ja ergonomiaohjauksella. Valitettavasti nämäkään vaivat eivät katoa vain sormia napsauttaen, vaan tehokas, pitkävaikutteinen hoito sisältää myös asiakkaan omatoimista tekemistä.
Ennen botox-pistoksia panostaisin aktiivisiin hoitokeinoihin. Toki tämäkin on hyvin yksilöllistä ja ammattilaisen arvio aina paikallaan, erityisesti pitkittyneissä kiputilanteissa. TMD-kipu heikentää elämänlaatua ja kuluttaa voimavaroja. On hyvä ymmärtää, että kipujen syy on tärkeää selvittää. Moni apukeino ei poista oireiden aiheuttajaa, vaan hoitaa oiretta. Tilannetta ja kipua on tärkeä arvioida kokonaisvaltaisesti ja vaikeimmissa tapauksissa asiakkaan apuna on moniammatillinen hoitotiimi (hammaslääkäri, fysioterapeutti, psykologi). Pääasia on, että löytää itselleen sopivan ammattilaisen ja toimivat hoitomuodot.
Millaista hoitoa suosittelet narskuttelusta kärsiville?
Jos kärsit edellä mainituista purentaelimistön ongelmista, narskuttelusta tai toistuvista päänsäryistä, suosittelen varaamaan ajan aiheeseen erikoistuneelle terveydenhuollon ammattilaiselle. Fysioterapeuteilla on usein kokonaisvaltainen tapa arvioida ihmisen toimintakykyä. Purentaelimistön ongelmilla on yhteys esim. lantionpohjan hyvinvointiin. Vastoin yleistä käsitystä, fysioterapia ei ole pelkkää hierontaa. Manuaalinen käsittely on yksi hoitomuoto muiden joukossa. Osaava ammattilainen osaa yhdistellä eri hoitomuotoja asiakkaan parhaaksi. Purentalihaskäsittelyssä lihaksia käsitellään myös suun sisäpuolelta, mutta se tehdään aina asiakkaan kanssa yhteisymmärryksessä. Jos se tuntuu ajatuksena inhottavalta, voidaan hoitaa muilla tavoin.
Onko narskuttelun hoito kallista?
Hoitojen kalleus on subjektiivista. Itse ajattelen, että omaan hyvinvointiin sijoitettu raha on kannattava sijoitus. Tähän voisi klassisesti myös sanoa, että usein rahaa menee turhempaankin. Palveluntuottaja määrittelee hintansa itse ja eri puolella Suomea hinnoissa on myös varmasti eroa. Osaamisen hankkiminen ei ole ilmaista; mm. erikoistumiskoulutus on hintava ja edellyttää runsaasti itsenäistä opiskelua. On tärkeää myös muistaa, että yrittäjälle ei jää käteen se hinta, jonka asiakas maksaa.
Omat purentafysioterapian hintani ovat hoidon kestosta riippuen 60-73 euroa. Tyypillinen asiakas käy hoidossa aluksi 1-3 kertaa lyhyemmilla väleillä ja sitten vaihtelevasti 1-2 kuukauden välein. Tämä on myös tosi yksilöllistä. Jos mahdollisuus on vain yhteen hoitokertaan, kannattaa se mielestäni käyttää, sillä yhdestäkin hoitokerrasta ammattilaisen vastaanotolla on usein hyötyä. Suosittelen rohkeasti kertomaan hoitavalle fysioterapeutille, jos raha on kynnyskysymys.
Voisitko vielä tähän loppuun neuvoa lukijoille jonkun helpon harjoitteen?
Ohimolihaksen venytystä voi tehdä esim. herätessä, ennen nukkumaanmenoa tai työpäivän aikana
Ohjeet:
a. Käy istumaan tuolille, etureunaan. Aseta kyynärpäät polville tai sopivan korkuiselle pöydälle ja tarkista, että selkä ja niska ovat suorassa linjassa, hartiat alhaalla ja keho lantiosta eteenpäin kallistuneena.
b. Etsi lihasmassa hampaita yhteen puremalla ja rentouttamalla; tunnet lihaksen poskiluun yläpuolella ohimoilla, silmien tasolla.
c. Aseta sormenpäät tukevalla otteella poskiluun yläpuolelle, lihaksen alaosaan. Kyynärpäät polvilla tai sopivan korkuisella pöydällä, nojaa reilusti vartalon painoa eteenpäin, jolloin sormenpäät työntävät lihasmassaa edessään ylöspäin noin 1–2 cm. Laske rauhallisesti kolmeen ja palauta lihasmassa sormenpäiden alla takaisin lähtöasemaan, rentouta hetkeksi ote, hengitä sisään ja toista liike 5–10 kertaa. Tarkoitus ei ole liu’uttaa sormia pinnassa ja venyttää ihoa. Tarkkaile, että niska ja selkä pysyvät linjassa ja hartiat rentoina. Venytystä voidaan tehostaa avaamalla suuta venytysvaiheessa ja sulkemalla suu palautusvaiheessa rauhalliseen tahtiin. (Lähde: Käypä Hoito-suositus TMD)

Toivottavasti näistä postauksista oli hyötyä! Suosittelen seuraamaan Fysioriikkaa instassa ja käväise myös kotisivuilla, josta löydät myös yhteystiedot. Kun pääsen Riikan asiakkaaksi, niin laittelen siitä kokemuksia varmasti tänne bloginkin puolelle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *