Hae
Katri Gruner

Liikkuvuustestin tulokset: Tuliko muutosta 31 päivän jälkeen?

Pitkästä aikaa ehdin tänne blogin puolelle! Onpa ollut harmillista, kun maaliskuun aikana on ollut niin huonosti aikaa kirjoitella blogia, vaikka monta ajatusta odottaa päässä postaukseksi pääsyä! Yritykseni osallistuu parhaillaan Kiuas Start -startupkiihdyttämöön, jonka intensiivijaksoa on jäljellä vielä reilu viikko. Koko maaliskuun ajan olen siis vielä työpäivien jälkeen osallistunut kiihdyttämöön, joka tarkoittaa joka iltaisia luentoja, webinaareja, ryhmätöitä ja mentorointeja. JA siihen päälle tehnyt vielä tietysti liikkuvuushaasteen treenit! Kuukausi on ollut TOSI antoisa, mutta samalla toki myös aika rankka. Siksi jostain on pitänyt karsia ja harmillisesti blogi on ollut yksi tällainen asia. Toivotaan, että huhtikuussa pääsen taas normaaliin päivitystahtiin kiinni!

Nyt on kuitenkin aika jakaa teille liikkuvuushaasteen tulokset. Kuten kerroin teille maaliskuun alussa, niin tavoitteeni oli tehdä liikkuvuustreenejä koko maaliskuun ajan, kuutena päivänä viikossa, 45min-1h kerrallaan. Haaste piti sisällään erilaisia liikkuvuusharjoitteita, venytelyä, rullausta ja hierontaa (sitä en laskenut haasteeseen, mutta kävin kaksi kertaa maaliskuun aikana hieronnassa). Ohjelma ei ollut mitenkään etukäteen määritelty, vaan sen sisällön sai päättää itse. Tärkeintä oli pitää kiinni suunnitelmasta. Tarkoitukseni oli parantaa haasteen avulla erityisesti ryhtiä ja selän liikkuvuutta. Muutenkaan liikkuvuuteni ei ole ollut ihan loistavimmasta päästä.

Rutiinin muodostuminen vie aikaa!

Liikkuvuushaastetta voi pitää oikeana kropan huollon intensiivijaksona! En tiedä teistä, mutta itselläni ei tule ainakaan tehtyä liikkuvuustreeniä päivittäin – jos edes viikoittain, vaikka etenkin istumatyöläiselle se olisi enemmän kuin paikallaan! Aluksi mietin, että onkohan kroppa ihan shokissa tällaisesta yllättävästä treenin lisääntymisestä, mutta itseasiassa mitään sellaista ei ollut havaittavissa. Oikeastaan kävi päinvastoin: kärsin maaliskuun aikana mm. paljon vähemmän selkä- ja hartiakivuista mitä normaalisti!

Mistä sitten löytyi aikaa toteuttaa haastetta lähes joka päivä? Itseasiassa ajan löytäminen oli helppoa, kun pääsi rytmiin kiinni. Minulle muodostui rutiini, että heti laitettuani lapset nukkumaan katsoin tunnin ajan telkkaria tai kuuntelin podcastia ja venyttelin samalla. Jonkun mielestä 45min saattaa tuntua pitkältä ajalta, mutta aika meni lopulta ihan hujauksessa, kun samalla kyttäsi vaikkapa Diilin tai kuunteli Tuplakääk-podia. Ainoastaan muutamana päivänä olin niin väsynyt illalla, että haasteen tekeminen tuntui vähän pakkopullalta. Mutta siitä olen todella ylpeä, että tein sen silti! Ainoastaan yhtenä päivänä (lauantai) totaalisesti unohdin tehdä haasteen, koska minulle oli tulossa kavereita kylään ja koko aamupäivä meni siivotessa ja ruokaa valmistellessa.

Voiko 31 päivässä saada aikaan näkyviä tuloksia?

Liikkuvuustreeni on siitä kiitollista tehdä, että tulokset alkavat näkyä jo muutaman viikon jälkeen. Oikeastaan siinä kahden viikon kohdalla kroppa alkoi olla paljon aukinaisemman oloinen ja tunsin ryhdissä muutoksia. Minulla oli tarkoituksena tehdä erilaisia treenejä youtubesta, mutta lopulta tein aika paljon liikkeitä oman flown mukaan ja valitsin iltaisin jonkun ”teeman” treenille. Saatoin siis keskittyä enemmän alakroppaan tai yläkroppaan, venyttelin pidempiä venytyksiä, tein selän liikkuvuutta lisääviä liikkeitä tai käytin vaikka 30min treenistä rullaukseen. Joka treenin jälkeen tein kevyen lämmittelyn, eli en koskaan lähtenyt venyttelemään kylmiltään! Minulla on revennyt vasemmasta jalasta reiden takaosan kiinnityskohta noin 4 vuotta sitten ja se on edelleen välillä kipeä. Siksi lämmittely on todella tärkeää.

Keskityin eniten selän alueen liikkuvuuteen ja se mielestäni lisääntyikin eniten. Lisäksi pääsin haasteen lopussa mm. syväkyykkyyn kantapäät lattiassa ilman kaatumista, jota voin pitää myös saavutuksena. Tässä vielä kuvien muodossa kaikkien testiliikkeiden tulokset. Mielestäni huomattavissa on ihan selkeitä tuloksia, vai mitäs olette mieltä?
Jos jollekin jäi epäselväksi, niin haasteen alun kuvissa mulla on tukka nutturalla.

 

Yksi kommentti

  1. Katariina kirjoitti:

    No ihan todellakin selkeitä tuloksia! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *