Hae
Katri Gruner

30 päivän liikkuvuushaaste

Törmäsin Youtubessa Keltie O’Connorin 30 päivän liikkuvuushaasteeseen ja totesin aika nopeasti, että haaste olisi paikallaan myös itselleni. Teen liikkuvuus- ja venytysharjoitteita joka viikko, mutta selvästikään en riittävästi: Olen sen luokan rautakanki, ettei tosikaan! Vaikka pyrin olemaan päivittäin aktiivinen, niin se ei silti ole vaikuttanut liikkuvuuden lisääntymiseen tai edes ylläpitoon riittävästi. Olisiko liikkuvuushaaste ratkaisu tilanteen korjaamiseen?

liikkuvuushaaste á la katri?

Oma liikkuvuushaasteeni kestää maaliskuun ajan – eli siis oikeasti 30+1 päivää. Teen kuutena päivänä viikossa 45min-1h liikkuvuutta ja venyvyyttä lisääviä liikkeitä. En toista yhtä ja samaa ohjelmaa, vaan teen erilaisia valmiita liikkuvuustreenejä YouTubesta ja omasta päästä. Treeneihin kuuluu aina lämmittely, liikkuvuusliikkeet, venyttely ja rullaus putkella tai pallolla. Tulen jakamaan teille hyväksi todettuja vidoita vielä myöhemmin blogissa!

Tein eilen 7 eri ”testi”liikettä, jotta voin verrata haasteen tuloksia kuukauden lopussa. Nämä liikkeet ovat

  1. Seinäkyykky
  2. Syväkyykky
  3. Spagaatti
  4. Olkanivelen liikkuvuus (eli kädet selän takaa yhteen)
  5. Eteenpäintaivutus seisten
  6. Eteenpäintaivutus jalat suorassa istuen
  7. Jalat auki istuen (eli ns. poikittaisspagaatti)

Tiedostan hyvin, ettei kuukaudessa vielä kuuhun mennä ja luultavasti esim spagaatin eri versiot jäävät kyllä itseni osalta unelmaksi. Mutta kuka tietää – jos tästä puraisee isokin liikkuvuuskärpänen, niin spagaatista voi ottaa vaikka vuoden 2021 tavoitteen!

Tärkeämpää olisi kuitenkin saada liikkuvuutta lisää etenkin selkään! Selkäni on todella jäykkä ja tuntuu, että se vaikuttaa paljon just esimerkiksi kyykkyyn. Toinen ongelma on ryhdin painuminen kasaan, joka on sekä kropan toiminnan tasolla tietysti huono juttu, mutta myös erittäin ruman näköistä!

istuminen on iso ongelma!

Jos et syntynyt eilispäivänä, niin tiedät varmasti, että istuminen on kropalle myrkkyä. Suuret lihasrymät ovat istuessa passiivisia ja takaketjun lihakset ovat jatkuvasti venytystilassa (ja vastaavasti etuketjun lihakset lyhenevät). Moni huomaa istumisen vaikutukset myös omaan ryhtiin, joka menee helposti kumaraksi ja hartiat siirtyvät eteenpäin. Liikkuvuushaaste alkaa testin tekemisellä ja itselläni juuri olkanivelen liikkuvuus oli todella huono (kuten kuvasta näkyy).

Istumista voi olla tietysti vaikeaa välttää kokonaan, koska moni tekee etätöitä kotona, jossa moottoroituja pöytiä on harvoin mahdollisuus käyttää. Itsekin teen seisten töitä juuri parhaillaan niin, että läppäri on keittiön saarekkeella, mutta tämä taso on hieman liian alhaalla. Tärkeintä on kuitenkin se, että muistaisi nousta istumaan, kävelisi ja tekisi taukojumppaa. Tässä voin antaa itselleni kyllä vähintään hyvän arvosanan ja siitä kertoo varmaan päivittäiset isot askelmäärät!

kuihtuuko into ekan viikon jälkeen?

Kysyin teiltä instassa kuinka moni uskoo minun jaksavan viedä haasteen läpi maaliskuun loppuun saakka? Yllättäen 35% vastaajista epäili minun luovuttavan! Kiitos tuesta kaverit 😀 Kuusi kertaa viikossa saattaa kuulostaa aikaavievältä, mutta toisaalta… Ajattelen, että joka päivä on varmasti yksi tunti, jonka voin uhrata kehoni huoltamiseen. Lisäksi venyttelyn aikana voi hyvin katsoa vaikka samalla telkkaria tai kuunnella äänikirjaa. Lisäksi venyttelyn voi tehdä hyvin myös ennen nukkumaanmenoa.

Toivottavasti tämän tempauksen myötä joku teistä seuraajistakin innostuu venyttelemään. Jos nyt ei ihan haasteeksi asti, niin ainakin entistä säännöllisemmin. Raportoin teille kuinka haaste etenee viikoittain tänne blogiin.

heippa, taidan tästä lähteä venyttelemään!

 

Lue myös edellinen postaus: Kuinka saisin lapseni innostumaan ulkoilusta?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *