Hae
Katri Gruner

Stressaako aktiivisuusranneke? Testissä Polar Ignite!

*Polarin kello saatu näkyvyyttä vastaan

 

Sain viime vuoden lopulla Polarilta testiin Polar Ignite -kellon. Olin pitkään miettinyt jonkunlaisen fitnesskellon hankkimista ja nyt näin jälkeenpäin tuntuu oudolta, että elin elämääni niinkin kauan ilman kunnollista kelloa. Olen nimittäin aina pitänyt treenidatan seuraamisesta ja minusta on kiva katsella millaisia treenejä on tullut tehtyä milloinkin. Myös päivittäinen aktiivisuus kiinnostaa. Joskus tuli hankittua askelmittari, mutta sen toiminnallisuude olivat todella rajalliset.

Polarin sivuilla Ignite-kellosta sanotaan näin

Polar Ignite on vedenkestävä fitnesskello, jossa on edistyksellinen sykkeenmittaus ranteesta ja integroitu GPS. Tämä uuden sukupolven fitnesskello auttaa saavuttamaan todellisen potentiaalisi ja kokeilemaan rajojasi fiksulla tavalla. Polar Ignite antaa kattavan kokonaiskuvan päivästäsi ja opastaa sinua kohti tasapainoisempaa elämää.

 

ennakkokysely somessa

Ennen kun sain kellon testiin kysyin instagram-seuraajiltani millaisia ajatuksia heillä oli fitnesskelloista. Vastaukset voisi jakaa kolmeen gatekoriaan:

  1. Käytän päivittäin aktiivisuusranneketta esimerkiksi treenien apuna ja seuraan siitä palautumista, unta, aktiivisuutta ym.
  2. Käytin aluksi kelloa ja sen toiminnallisuuksia, mutta sitten se jäi ja nykyään katson siitä vain ajan
  3. Kellon antama jatkuva data alkoi ahdistamaan ja ilmoitukset toivat painetta olla koko ajan treenaamassa

En nyt tässä postauksessa keskity niinkään siihen mitä omainaisuuksia tässä kellossa on (osaatte varmasti lukea ne itsekin kotisivuilta) vaan keskityn kertomaan teille omia ajatuksia ja kokemuksia mitä kellosta on tässä reilun kuukauden aikana herännyt.

Olin jopa hieman yllättynyt, kun osa seuraajista kertoi, että kello stressasi enemmän, kuin kannusti liikkumaan. Tämä on minusta todella mielenkiintoinen ilmiö. Nykyään on paljon erilaisia laitteita, äppejä ja mittareita, joilla voimme seurata omaa elämäämme ja sitä, miten suoriudumme mistäkin. Pitää kuitenkin olla tarkkana, ettei jää lukuihin kiinni ja seuraa mittareita liian kiihkeästi. Fitnesskello on todella hyödyllinen apuväline, mutta uskon edelleen, että treenata voi mainiosti ilman sitäkin. Korostan myös sitä, että jos treenaat vain hyvä mieli edellä eikä sinua kiinnosta sykkeet, kalorit tai matkat, niin siinä ei ole mitään väärää. Ja kello on edelleen kello: siitä on kiva seurata aikaa!

Halusin koota tähän postaukseen vinkkejä siihen, kuinka saat kellosta täyden hyödyn irti ilman stressiä! 

Vinkki 1: ota ilmoitukset pois päältä

Se mitä tein ihan aluksi oli se, että otin puhelimen ilmoitukset kellosta pois päältä. Kelloon saa siis ilmoitukset puhelimeen tulevista viesteistä, sähköposteista ym. Minusta tuntuu, että yksi iso kuormittava tekijä ihmisillä on nykyään se, että heille tunkee joka tuutista ärsyketulvaa ja elämä on hyvin katkonaista. Minua itseäni lähinnä ahdistaa ajatus siitä, että koko ajan joku laite piippaa, värisee tai tärisee!

Olen toiminut muuten samoin myös puhelimen kanssa. Sen jälkeen kun otin pois kaikki ilmoitukset puheluita ja wa-viestejä lukuunottamatta on elämä tuntunut tosi paljon leppoisammalta. Toki joku voi tykätä siitä, että saa kelloon ilmoitukset, mutta itse koen, ettei se lisää omaa henkistä hyvinvointiani.

Älä usko sokeasti lukuja, vaan kuuntele oloasi

Sain useita viestejä jo ennen kellon hankintaa, että kellon mittaustuloksiin ei sitten kannata luottaa sokeasti. Ja tottahan se onkin. Minusta omaa elämää ei tarvitse muutenkaan koko ajan analysoida ja mitata. Olen saanut yöunista tosi huonot arvostelut jos nukun kauemmin kuin 8 tuntia, koska unen pidetessä sen kokonaislaatu huononee (aamuyöllä uni on katkonaista). Esimerkiksi viime yönä palautumiseni oli aivan surkea, vaikka nukuin oikein hyvin ja tunnen itseni pirteäksi!

Kellon mittaukset (esimerkiksi sykkeenmittaus ranteesta) on varmasti suuntaa-antava, mutta ei mikään absoluuttinen totuus. Itse tsekkaan aina lähinnä sen, kuinka kuormittava treeni on ollut ja kuinka paljon olen ollut milläkin sykealueella. Jos treeni on kellon mukaan ollut hyvin kuormittava, niin olen varmasti tuntenut sen itsekin. Olen kerran saanut kellolta ilmoituksen, että jos vielä treenaat samaan tahtiin, niin et ehdi palautua. Tämä oli minusta ihan hyvä muistutus ja siinä tulikin sitten levättyä pari päivää.

On kuitenkin kiva, että tehdyt treenit jäävät muistiin ja voin tallentaa todella monipuolisesti eri lajeja.

Askelmittari rules!

Minusta oman aktiivisuuden seuraaminen on hyödyllistä ja se on tämän kellon parasta antia! Niin minä, kuin varmasti moni teistäkin istuu paljon. Kello antaakin ilmoituksen, jos istut liian pitkiä jaksoja. Lisäksi seuraan itse aktiivisuusprosentteja, joka ei koostu pelkästään askeleista.

”Aktiivisuusopas analysoi liikkeidesi toistumistiheyttä ja intensiteettiä (ranneliikkeet) sekä fyysisiä tietojasi, jolloin saat selville, kuinka aktiivinen todella olet arkielämässä säännöllisen treenaamisen lisäksi.” (Lähde: Polar.fi)

Arkiaktiivisuuden vähentyminen on nykyään suuri haaste monelle, joten kellosta voi mukavasti seurata oman aktiivisuuden määrää. Itse koetan kuutena päivänä viikosta saada aktiivisuuden sataan prosenttiin ja yhtenä sitten saatan lepäillä enemmän. Tässäkään ei kannata antaa homman karata käsistä, eli ei ole mikään hyvän ihmisen mitta jos aktiivisuus on aina 200% tavoitteesta.

Ja jos mietitään painonhallintaa, niin arkiaktiivisuus on usein jopa merkittävämmässä roolissa kuin pelkkä treenaaminen.

Kuten totesin alussa, niin ihmettelen, miten olen voinut olla näinkin kauan ilman kelloa? Polar Ignite on ainakin omalle aktiivisuustasolle täysin passeli valinta ja plussaa tulee myös siitä, ettei kellotaulu ole leipälautasen kokoinen 😀 . Itse tykkään tällaisesta siron tyylikkäästä kellosta, joka ei paina ranteessa.

Onko sinulla aktiivisuusranneke säännöllisessä käytössä?

 

Lue myös: Painonhallinta ennen vs painonhallinta nyt

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *