Hae
Katri Gruner

Miksi en liho, vaikka en treenaa?

Moni teistä varmaan ajattelin kun luki otsikon, että siinä on virhe.

Ehkä olisi luonnollisempaa kysyä: ”Miksi en LAIHDU, vaikka treenaan?”

Elämänmuutos laihdutti 10kg

Olen blogissakin kertonut, että olen ollut joskus aika tukeva ja painanut yli 70kg, itseasiassa lähemmäs 80kg. Ei, en tarkoita että automaattisesti tuon painoinen ihminen on tukeva, mutta tähän 168cm runkoon, joka ei liikkunut juuri yhtään se oli liikaa.
Laihduin vuosina 2008-2010 välisenä aikana n.10kg. En mitenkään tietoisesti laihduttanut, mutta elämästäni jäi pois monta painonnousua edistävä juttu. Söin esimerkiksi harvemmin roskaruokaa, kun siihen mennessä saatoin syödä monta kertaa viikossa friteerattua kanaa ja hain kebabia. Aloin myös pitää ryhmäliikuntatunteja, joten se tietysti lisäsi luonnollisesti liikuntamäärää. Siihen mennessä olin saattanut mennä jopa yhden (!!!) pysäkkivälin bussilla, eli inhosin hyötyliikuntaa sen kaikissa muodoissaan.

Alin paino jossa olen ollut aikuisiällä on ollut vuonna 2017 fitnesskisoissa 57.4kg. Siitä paino nousi kisojen jälkeen 5kg ja tulinkin aina nopeasti kisojen jälkeen raskaaksi. Raskausaikana painoa kertyi ”kunnioitettavat” 27kg.
Muutoin painoni on pysytellyt kuudenkympin paremmalla puolella viimeiset 10 vuotta. Lopetin liikunnanohjaamisen päivätyönä kaksi vuotta sitten, joka toi pari kiloa painoa lisää. On ihan selvä, että liikuntakin vähentyi ja istuminen lisääntyi.

2017 Thaimaan reissussa olin aika kivassa kunnossa.. Ja aika poikki myös! Tein liikunnanohjausta vielä päivätyönä.

Tein niin tai näin…

Minulla on välillä kausia kun syön tosi terveellisesti tai liikun säännöllisesti. Olen tottunut jo siihen, että elämäni menee kausissa ja välillä se vähän turhauttaa. Just kun saa hyvän boogien päälle, niin tulee esimerkiksi valvottua lasten kanssa monta yötä putkeen (kyllä, he valvottavat toisinaan edelleen!).  Pienten lasten kanssa ei kannata tuudittautua siihen, että joku suunnitelma toimii 100% – ainakaan ikuisesti. Joskus mulla on hirveä himo treenaamiseen ja välillä viikot vie mehut aivan totaalisesti ilman ylimääräistä treeniäkin. Toki mulla tulee joka viikko myös jumpan ohjausta, mutta ei yleensä paria tuntia enempää. Sen lisäksi käymme uimassa joka viikko ja koetan siinä samalla tehdä tehokasta vesijumppaa 30min.

Kävin viime viikolla Tanita kehonkoostumusmittauksessa, eikä tulos oikeastaan mua yllättänyt. Tein niin tai näin, niin kehoni on jumahtanut samaan painoon ja rasvaprosentin vaihtelu on n.5% sisällä. Ja niinhän sitä sanotaan, että kehitys loppuu tyytyväisyyteen. Tämä pätee varmaan ainakin jollain tavalla omalla kohdallani; En saa koskaan itsestäni irti sitä kuudetta vaihdetta, jolloin homma lähtisi etenemään. Olen kuitenkin terve ja liikuntakykyinen ja samat vaatteet ovat mahtuneet viimeisen 10 vuotta. Pitänee olla vaan ihan tyytyväinen siihen.

Tässä tuloksia viimeiseltä kolmelta vuodelta (käytetty laite joka mittauksessa Tanita MC-780)

Päivämäärä Paino (kg) Rasva% Lihasmassa (kg)
26.9.2017 63.6 23.6 46.1
10.10.2018 64.7 24.6 46.3
21.10.2019 66.2 27.5 45.6
31.1.2020 65.8  26.9 45.7

Älkää välittäkö… Se on aina samanlainen 😀 … Kuva Thaimaasta viime joulukuussa.

Suunta ehkä loivassa laskussa

Mä epäilen, että rasvaprosentti on taas laskusuunnassa, koska aerobinen on viime aikoina lisääntynyt ja ulkoilukausi on alkamassa. Tavoitteeni on tuolla 23 hujakoilla nyt kesää kohden ja uskon pääseväni sinne hyvinkin. Lihasmassan jos saan pidettyä samassa, niin olen todella tyytyväinen.

Benin synnytykseni jälkeen rasvaprosenttini oli alimmillaan 19%, koska imetys vei kaikki rasvat (tisseistä lähti varmaan yksinään pari prossaa 😀 ). Sillon olin kyllä todella laiha ja mieluummin olen muodokas, kuin kovin kuivassa kunnossa. Olen myös huomannut, että ilmeisesti kroppani viihtyy juuri tässä olomuodossaan parhaiten, kun sitä ei hetkauta huonot, eikä sen puolen hyvätkään kaudet tämän enempään.
Tiedän silti, että olen ihan samalla tavalla se nainen, joka haluaisi laihduttaa aina toisinaan sen ”viimeiset 5kg”. Ja kuka tietää, kun saan elämää vähän stabiilimmaksi, unet parantuvat ja aikaa on enemmän urheilulle niin voihan se olla, että saan vielä itsekin oikein kunnon tikkiin. Mutta tässä parin vuoden sisään sitä tuskin tulee tapahtumaan. Näin on ihan hyvä.

Onko siellä muita joiden kehossa ei näy satunnaiset tiukemmat treenikaudet tai löysäilyt mitenkään?

Yksi kommentti

  1. Jutta kirjoitti:

    Toimistotyön aloitettuani parisen vuotta takaperin alkoi myös paino nousta ja ulkoinen olemus levitä, etenkin perse😂 Oon 157 cm pitkä ja paino huitelee siellä 56-58 kg hujakoilla mikä on mulle paljon. Housukoko kasvoi M:ään. Vertauskohteena käytän sitä että painoin viimeisillään raskaana 60kg ja olin ryhävalas. Silloin kun oon kuosissa niin se paino on jotakuinkin 52 kg. Juoksen 35-50 km / vko mutta vastaavasti sitten syön aivan törkeen paljon. Rakastan sipsejä, suklaata ja leivonnaisia ja niitä menee päivittäin. Hyötyliikunta nolla. En kävele minnekään ikinä ja istumatyöstä päästyäni menen kotiin sohvalle. Nousen lenkille ja palaan sohvalle ja menen nukkumaan. Istun ja makaan siis suurimman osan ajasta. Oon aina liikkunut 2-5 krt vko mutta mitään se ei hyödytä ennen kuin alkaisin katsomaan mitä syön. Ja sitä tuskin tulee tapahtumaan

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *