Hae
Katri Gruner
Kaupallinen yhteistyö

Toivepostaus: Onko somella helppo tehdä rahaa?

Kaupallinen yhteistyö: Vaikuttajatapahtumat

Lukijani lähetti minulle hyvän kysymyksen jo jonkin aikaa sitten ja nyt vihdoin muistan siihen tarttua.

Moikka! Haluaisin kirjoittaa blogia ja ansaita sillä sivutuloja. Voisitko kertoa mikä olisi helpoin tapa tienata blogilla ja/tai somella? Kiitos jo etukäteen!

Tämä ei ole ollenkaan ensimmäinen kerta, kun minulta kysytään vinkkejä blogilla tai somella tienaamiseen. Itselleni blogi tai some ei ole koskaan ollut ainoa tulonlähde, mutta niistä on tullut ihan mukava lisätienesti tässä vuosien aikana! Kannattaakin ottaa ensin tavoitteeksi, että tekee ensin somesta itselleen sivutulon, ennen kuin irtisanoo itsensä päivätyöstään 😀  ….

Itse aloitin yhteistyöt niin kuten useimmat aloittavat, eli pelkästään tuote- tai palvelukorvausdiileillä. Huomasin kuitenkin, että saatoin tehdä tuntien työn jonkun shampoopullon takia ja jälkeenpäin kadutti. Siksi tämän tyyppisiä yhteistöitä tuleekin tehtyä enää aniharvoin ja harkitsen kaikki tarjoukset tarkkaan. Toki alussa oli ylipäätään imartelevaa, että joku ylipäätään ehdotti minulle jotain ja siksi niihin halusi suostua.
Sisältö- ja vaikuttajamarkkinointi on edelleen aika uusi juttu ja siihen liittyy paljon harhaluuloja. Nykyään somella voi tienata, mutta se vaatii tasokkaan sisällön lisäksi myyntiosaamista ja itsensä brändäämisen taitoa. Itse olen opetellut molempia paljon tässä matkan varrella käymällä koulutuksia, lukemalla ja katsomalla youtubesta gurujen neuvoja.

Vinkki:
Jos haluat säästää aikaa ja oppia asiota muutenkin kuin kantapään kautta, niin suosittelen erittäin lämpimästi itsensä kouluttamista! Erinomaisia koulutuksia järjestää mm. Vaikuttajatapahtumat, joiden seuraava koulutus on jo lauantaina 28.9 aiheella ”KUINKA KEHITTYÄ SOMEN AMMATTILAISEKSI? EROTU JOUKOSTA – TEE VAIKUTUS!
Koulutuksessa opit, kuinka rakennat menestyvän henkilöbrändin somessa ja kuinka saat tuotettua somekanavaasi sellaista sisältöä, joka kiinnostaa lukijoita ja potentiaalisia yhteistyökumppaneita.
Tapahtuma järjestetään siis 28.9 klo.10-14 Uma Workspacessa Teurastaolla (os. Lautatarhankatu 10, Helsinki). Koulutuksen hinta on vain 89€ ja se sisältää aamiaisen. Ilmoittaudu mukaan sähköpostilla osoitteeseen tapahtumat@vaikuttajamedia.fi 

ensin tulee sisältö ja sitten vasta raha!

Kestää oman aikansa, että ihmiset tutustuvat sinuun ja sisältöösi. Jos mietit ihan tosissaan vaikuttajaksi ryhtymistä, niin kannattaa hioa jonkunlainen suunnitelma; Missä kanavissa alat tuottaa sisältöä ja mikä pointti sisällöllä on? Haluatko esimerkiksi jakaa tietouttasi jostain tietystä osa-alueesta, esitellä kauniita asukuvia tai toimia ”vertaistukena” jollekin tietylle ryhmälle? Itse esimerkiksi aloitin aikoinaan fitness-aiheisella blogilla ja kirjoitin paljon treenistä, ruokavaliosta ja fitness-kisoihin valmistautumisesta. Seuraajani olivat kiinnostuneet samoista aiheista kuin minä.

Ensin tulee kuitenkin aina sisältö ja sitten vasta raha! Luultavasti joudut tekemään julkaisuja pitkäänkin, ennen kuin sisällössäsi nähdään kaupallista potentiaalia. Sinulla täytyy olla myös riittävästi seuraajia ja mielellään sellaisia seuraajia, jotka luottavat sinuun ja ovat kiinnostuneita siitä mitä sanot. Voit myös itse olla yhteydessä kiinnostaviin brändeihin joiden koet sopivan hyvin kanavaasi. Aluksi yhteistöitä kannattaa tehdä hyvin matalalla kynnyksellä, koska saat jokaisesta yhteistyötä referenssin taas seuraavaa tarjousta varten.  Ole nöyrä äläkä hinnoittele itseäsi heti kättelyssä ulos.

Millaisia summia voit realistisesti odottaa?

Yleensä sisältöyhteistyöt ovat se rahakkain keino tienata somella, mutta toki muitakin tapoja on. Moni saattaa vähätellä työmäärää, mutta yleensä aika paljon täytyy konetta naputella, ennen kuin laskun voi asiakkaalle lähettää.
Yhteistyö voi edetä vaikkapa tässä järjestyksessä

  • Lähetät / saat tarjouksen yhteistyöstä
  • Hiot tarjousta ja sen sisältöä (jos tarjoat itse yhteistyötä sinulla on oltava valmiina jo ajatus siitä, mitä se pitää sisällään)
  • Sisällön suunnittelu; Mitä asiakas toivoo saavuttavansa? Millainen yhteistyö sopii omaan kanavaan? Millainen sisältö? Aikataulu?
  • Tekstin kirjoittaminen (jos kyseessä blogi) ja mahdollisesti hyväksyttäminen asiakkaalla
  • Kuvien ottaminen, kuvien käsittely
  • Lopullisen sisällön julkaisu
  • Jälkiraportointi

Jos olet vasta aloitteleva vaikuttaja, niin yhteistyöstä voi saada muutamasta sadasta jopa tuhanteen euroon. Tässä kuvaan astuvat myyntitaidot! Sanonta ”hyvä myyjä myy vaikka hiekkaa Saharaan” pitää nimittäin paikkansa. Jos olet hyvä ja vakuuttava myyjä, voit tehdä nopeastikin hyviä diilejä kanavaasi. Ideoi sellaista sisältöä, joka vaikuttaa kiinnostavalta ja perustele, miksi sinun kanavasi on hyvä paikka tietylle tuotteelle tai palvelulle.

Jos ajatuksenasi on tienata aluksi vaikka 1000€ kuukaudessa, niin voit ottaa tavoitteeksi, että myyt 300€-400€:n yhteistyön vähintään kahden viikon välein.
Jos tuotat sisältöä päivittäin, niin yhteistyöpostausten määrä ei tällöin vielä ärsytä seuraajiasi, jos sisällöt on hyvin suunniteltu ja niissä on oikeasti myös seuraajaa hyödyttävä pointti. Tällainen voi olla mielenkiintoinen informaatio, alekoodi, arvonta tai vaikka käyttäjäkokemus. Itse teen yleensä maksimissaan yhden yhteistyön viikkoon.

 

Tärkeintä on kuitenkin se, että haluat tuottaa aidosti sisältöä, etkä tee sitä pelkästään rahankiilto silmissä! Kannattaa myös valmistautua tekemään sisältöä pitkäänkin ilman mitään korvausta, ennen kuin työ alkaa tuottamaan hedelmää. Usko kuitenkin itseesi ja tekemiseesi ja opiskele koko ajan lisää.
Ai niin, vastaus otsikon kysymykseen: helppoa rahaa ei taida olla olemassakaan!

Kaupallinen yhteistyö: Vaikuttajatapahtumat

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *