Hae
Katri Gruner

Omat vinkkini täydellisten häiden järjestämiseen!

Kerroin eilen ystävälleni häistämme, joita juhlittiin 29.7.2017, eli olen ollut ensi kesänä rouva jo kaksi vuotta! Siitä tulikin sitten mieleeni, että hääsesonki on alkamassa ihan juuri, joten voisin antaa kesähäitä järjestäville viime hetken vinkkini. Ehkäpä kokemuksestani voi olla hyötyä jollekin teistä tänä kesänä tai myöhemmin häitään juhliville!

Kävimme virallisissa hääkuvissa jo ennen häitä. Kuvat otti Jussi Rekiaro, jota voin suositella erittäin lämpimästi, kuten myös ylipäätään hääkuvien ottamista etukäteen. Kuvista tuli juuri sellaiset kun halusimme ja ylipäätään kommunikointi Jussin kanssa sujui ilman ongelmia.

Itse olen siitä onnekas, että omat hääni olivat kaikin tavoin täydelliset: En muuttaisi näin jälkeenpäin ajateltuna mitään! Päivä oli elämäni onnellisin (jos lasten syntymiä ei lasketa) ja ovathan häät upea kohokohta elämässä! Itse olin aina halunnut mennä naimisiin elämäni miehen kanssa ja kai siellä taustalla oli myös niitä salaisia ”prinsessaunelmia”. Lisäksi tiedän usein aika tarkkaan mitä haluan, joten olen onnellinen, että kaikki oli juuri sellaista kuin olin aina kuvitellut. Häät järjestettiin Asiakkalassa Lehmonkärjessä ja juhlatilamme oli Villa Vellamo.

Häät on aina järjestäjiensä näköiset ja tavallaan toisten häiden arvostelu on minusta ihan hölmöä. Jos on itse tyytyväinen juhlaan, niin se lienee tärkeintä? Toisaalta on myös tosi tärkeää ajatella vieraita, koska muutenhan olisi sama juhlia vain kahdestaan. Itse halusin järjestää juhlan, joissa sekä meillä hääparilla, että myös vierailla olisi mukava, rento ja välitön tunnelma. Ja siinä mielestäni erinomaisesti onnistuttiinkin!
Sanottakoon nyt muuten vielä, että meillä minä vastasin häävalmisteluista. Mieheni halusi vaikuttaa tiettyihin asioihin, mutta muuten hän luotti minun arvostelukykyyni järjestelyissä.

Tässä viisi vinkkiäni täydellisten häiden järjestämiseen

1. Isot linjat

Mieti viisi asiaa, jotka haluat toteutuvan häissäsi ja panosta niihin. Keskity isoihin linjoihin! Se, että stressaat väärän värisistä koristekivistä tuikkukupeissa on totaalista energian hukkaan heittämistä. Itse ajattelin, että tärkeintä ovat seuraavat asiat: Meidän näköinen juhlatila (jossa saa juhlia ilman aikarajoituksia ja jossa voi yöpyä), musiikki, ruoka, illan sujuva eteneminen ja vieraiden viihtyminen.

2. Mihin budjetti menee?

Kun järjestetään häitä, jotka ovat kuitenkin monelle elämän suurin juhla, sekä myös iso taloudellinen satsaus, niin mieti missä asioissa kannattaa pihistää ja missä panostaa. Maksa stressittömyydestä!! En voi korostaa tätä riittävästi! Minusta häiden ei pidä olla hääparin tai heidän läheistensä työleiri. Itse pitäisin vaikka mieluummin pienemmät häät, kuin laittaisin äitini leipomaan 26 kakkupohjaa ja siskoni askartelemaan 180 pompomia kattoon häitä edeltävänä yönä.
Jos budjetti on rajaton on tilanne vähän eri asia ja jokaiselle häävieraalle voi painattaa ne nimikoidut mukit (jotka parhaassa tapauksessa osa jättää heti hääpaikalle, koska ei halua raahata sitä kotiin).

Puku teetettiin ompelijalla, joka oli loppujen lopuksi edullisempi ratkaisu kuin uuden ostaminen. Puvun ompeli Ateljee Aaria. Täysi kymppi palvelusta!

3. Hei kuka puhuu?

Meidän häissä yksi henkilö oli ylitse muiden: Nimittäin seremoniamestarimme Jussi. Seremonia mestari on se supliikki kaveri, joka ohjailee ihmisiä, pitää aikataulusta huolen, juontaa seuraavat ohjelmanumerot, on tilanteen tasalla ja kommunikoi keittiön kanssa. Hän ei ole ”vain vieraana”, vaan hänet on pyydetty paikalle toimimaan vastuullisessa tehtävässä.
Pahinta on vieraan näkökulmasta sellainen tilanne, ettei kukaan tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu ja ollaanko oikeassa paikassa. Olet jossain hakemassa juomaa ja sillä aikaa häätanssi onkin tanssittu tai sinulla on vielä jälkiruoka kesken ja yht äkkiä pitäisikin siirtyä paikkaan b.

Aina se oma kaaso tai bestman ei ole paras henkilö mikrofonin varressa. Siihen hommaan sopii parhaiten selkeä-ääninen ihminen, joka osaa olla yleisön edessä ja tietää tehtävänsä ja vastuunsa. Eikä ole humalassa.

4. Viina on viisasten juoma

Alkoholi on asia joka jakaa mielipiteet. Jos vieraat ovat tulossa ilmaisen viinan bileisiin, niin varaudu siihen, että illan aikana voi tulla draamaa, ylilyöntejä, örvellystä, mielensä pahoittamista ja jopa tappelua. Jos haluat välttyä näiltä, niin säännöstele jotenkin alkoholin saantia. Moni luulee, että vieraat loukkaantuvat jos joutuvat maksamaan itse alkoholista. Se, että muutama ihminen loukkaantuu tilanteesta on pienempi paha kuin se, että joka paikka on täynnä tyhjiä tölkkejä ja liian kännisiä häävieraita. Kukaan vieras ei nauti siitä tilanteesta.

5. valmista!

Hoida asiat niin, että kaikki on valmista hyvissä ajoin. Me tulimme itse hääpaikalle edellisenä päivänä, teimme ne pienet jutut mitä piti tehdä (emme koristelleen itsessäään jo kaunista juhlapaikkaa erityisemmin), söimme ja saunoimme. Lauantaina eli juhlien pääpäivänä kaikki oli ihanan rauhallista ja stressitöntä. Juhla alkoi vasta klo.15 joten meillä oli hyvin aikaa syödä aamupala ja valmistautua henkisesti tulevaan.

Tässäpä omat vinkkini. Jos haluatte vielä lisää postauksia hääaiheesta, niin voin kirjoittaa vielä joskus juhlistamme lisää!

Onnea kaikille ensi kesän morsiammille! Onko teillä lukijoilla vielä hyviä vinkkejä täydellisten häiden järjestämiseen?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *