Hae
Katri Gruner

Ei ruokapäiväkirja…Vaan aikapäiväkirja!

Esitän nyt sulle armas lukijani kaksi kysymystä, joihin voit mielessäsi vastata:

  1. Koetko olevasi tällä liian kiireinen? Eli jääkö sinulla arjessa aikaa sellaisiin asioihin, jotka koet itsellesi tärkeinä?
  2. Koetko samaan aikaan, että arjessasi on hetkiä, jolloin teet jotain sellaista, jonka koet ”turhana”, merkityksettömänä tai muuten vaan ajan tuhlaamisena (kuten esimerkiksi 00:30 nettikaupassa surffailu…)

Olen itse sellainen luonne, että mun on joskus vaikeaa pitää fokus yhdessä meneillään olevassa asiassa. Tämä tarkoittaa sitä, että mulla on meneillään samaan aikaan monta asiaa sen sijaan, että tekisin yhden asian kerrallaan. Toisaalta multitasking on hieno ominaisuus, mutta samalla tulee helposti tuhlattua aikaa vähän sähläämiseen.  Se aiheuttaa ainakin itselleni sellaista tunnetta, että moni asia on vähän levällään ja samalla toivoisin olevani organisoituneempi ihminen.

Tästä seuraa turhautumista ja stressiä.

Sain ihan loistavan vinkin rueta pitämään AIKAPÄIVÄKIRJAA. Monelle teistä on varmasti tuttu ruokapäiväkirja, jossa kirjataan ylös tarkasti kaikki mitä suustansa sisään laittaa. Jos kirjaamisessa on rehellinen, on itselleen valehtelu vaikaa. Ei voi esimerkiksi väittää, ettei ole herkutellut, jos todellisuudessa onkin ilahduttanut itseään joka päivä muutamalla suklaapalalla tai keksillä. Ruokapäiväkirja on oikeasti yksi painonhallinnan ja etenkin painon pudotuksen parhaista apuvälineistä, koska siinä on konkreettista faktaa. Se näyttää sinulle monia asioita liittyen omaan ravitsemukseesi: Paljon syöt, mitä syöt, mihin aikaan päivästä, onko syömäsi ruoka proteiinia, hiilaria vai rasvaa yms.

Aikapäiväkirja toimii samalla idealla. Merkkaat ylös esimerkiksi kolmen päivän ajan, 15 minuutin, tai edes 30 minuutin tarkkuudella kaiken mitä teet arjessa. Voit esimerkiksi jakaa ajankäytön seuraaviin kategorioihin

  • Nukkuminen
  • Syöminen
  • Työ, eli siis konkreettinen työhön liittyvä asia jota teet (ei esimerkiksi facessa surffailu työpäivän aikana)
  • Lasten kanssa oleminen/leikkiminen/harrastaminen (tähän ei lasketa lasten kuljettamista treeneihin tai treenien katsomista)
  • Liikunta (siis konkreettinen aika kun aloitat ja lopetat liikunnan, ei matkaa tai varusteiden pukemista)
  • Harrastaminen (joku muu kuin liikunta)
  • Siivoaminen, pyykkääminen, ruoanlaitto tai muut kotiaskareet
  • Somessa tai muuten vaan puhelimelle oleilu
  • Matkustaminen paikasta a paikkaan b
  • Television/leffan/Netiflixin katselu
  • Ystävien tai sukulaisten tapaaminen tai heidän kanssaan puhelimessa puhuminen
  • Lemmikkien kanssa oleilu, harrastaminen tai ulkoilu
  • Lukeminen
  • Kaupassa/pankissa/virastossa asiointi
  • Suihku, hiustenlaitto, meikkaaminen ym henkilökohtainen hygienia
  • Parisuhdeaika (esim. seksin harrastaminen)

Aikapäiväkirjan avulla näet hyvin selkeästi, kuinka ison siivun eri kategoriat vievät arjessasi. Se antaa siis ruokapäiväkirjan tavoin sinulle totuuden mukaisen kuvan siitä, mihin aikaasi käytät! Mitä tarkemmin aikapäiväkirjaa täyttää, niin sitä totuudenmukaisemman tilanteen arkesi ajanhallinnasta tietysti saat: Harvahan meistä esimerkiksi ”katsoo ihan nopeasti vain IG:tä” puolen tunnin ajan, vaan se saattaa olla esim 5 minuuttia kerrallaan… Mutta sitten kun kulutat instagramiin päivässä 30 kertaa 5min kerrallaan voi huomata, että on käyttänyt pelkästään YHTEEN sosiaalisen median sovellukseen 2,5 TUNTIA!

Aikapäiväkirjan avulla parhaimmassa tapauksessa on mahdollisuus löytää syy siihen miksi

  • On aina kiireinen
  • Miksi aikaa ei jää tarpeeksi kivoille jutuille
  • Miksi aikaa ei jää liikunnalle (vaikka tietää sen olevan itselleen tärkeää)
  • Miksi aikaa ei jää työpäivän jälkeen mihinkään järkevää
  • Jne jne jne…

Aikapäiväkirjan pitäminen on toki työlästä, mutta niin kauan kuin ei tee mitään konkreettista asioiden muuttamiseksi, ei mikään muutu. Toki tilanne on voi olla se, ettei yksinkertaisesti ole mitään rakoa mistä nipistää aikaa pois, mutta varmasti useinmiten on. Aikapäiväkirjaa voi käyttää myös niin, että värikoodaa oman ajankäytön niin, että merkitsee mieluisat ja epämieluisat ajanviettotavat eri väreillä. Jos suurin osa omasta arjesta on pelkkää epämieluisaa ajankäyttöä, niin kannattaa ehkä miettiä olisiko elämässä isojen siirtojen paikka…? Täällä kun ollaan kuitenkin vain kerran, niin on turha kuluttaa elämäänsä asioihin, joista ei oikeasti edes pidä!

Mä aion pitää aikapäiväkirjaa ensi maanantaista lähtien kolme päivää ja toivon sieltä paljastuvan esimerkiksi sellaisen inhottavan totuuden kuinka paljon käytän aikaani jonkun ruudun tuijottamiseen (kone, puhelin, tv). Tämä on aika jota ainakin itse voisin varmasti vähentää!

Millaisia ajatuksia aikapäiväkirja herätti? Tuleeko sulle heti mieleen asioita, joista aikaa voisi nipistää ja käyttää sen järkevämmin??

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *