Hae
Katri Gruner

Yli kuukausi vähäsokerista ruokavaliota takana!

Hellurei1 Takana reilu kuukausi nyt uutta ruokavaliota! Aluksi ajatus oli vain kokeilla 15 päivää… Joka muuttui kuukaudeksi… Ja katsotaan miten pitkään tämä nyt lopulta jatkuu!

Tässä postauksessa ajattelin siis jakaa teille kokemuksia vähäsokerisesta ruokavaliosta.

Miksi puhun vähäsokerisesta ruokavaliosta, enkä sokerittomasta?

Kun aloitin ruokavalion, niin ensisijainen tavoitteeni oli vähentää valkoisen sokerin kulutusta. Tarkoittaa siis käytännössä stoppia karkeille, sokerisille jälkiruoille, jätskille ja muille herkuille. Jos aikoo elää täysin ilman valkoista sokeria, niin silloin täytyy unohtaa myös esim. monet leivät, ketsupit ja muut kastikkeet ja ulkona syöminen (koska ravintolaruoassa on 99% varmuudella sokeria jossain ainesosassa). Itse en halunnut aivan näin puritaaniksi alkaa, joten sallin itselleni esimerkiksi ketsupin käytön toisinaan. Ruokaa haetaan yleensä kerran viikossa muualta.

Kaikenlaiset sokeriset herkut sen sijaan olen jättänyt pois. Olen vaihtanut karkkipäivänä irtokarkit kuivattuun omenaan ja raakasuklaaseen.

Kaikenlaisen sokerin välttely taas tekee elämästä aika haastavaa! Silloin on nimittäin unohdettava esimerkiksi hedelmät (fruktoosi) ja maitotuotteet (laktoosi). Itse tykkään käyttää myös luontaisia makeuttajia silloin tällöin, kuten kookossokeria ja hunajaa, jolloin nekin ovat tietysti ihan nou nou täysin sokerittomassa ruokavaliossa.

Miksi vähäsokerista elämää kannattaa kokeilla?

Tässä lista syistä, joiden takia yleensä sokeriton kokeilu aloitetaan:

  • Tarve syödä isoja määriä sokeripitoisia herkkuja kerrallaan
  • Jatkuva makeanhimo
  • Päivittäinen napostelu
  • Makeanhimo ruoan jälkeen
  • Väsymyspiikit pitkin päivää
  • Uniongelmat
  • Halu laihtua

Tässä taas lista niistä syistä, jotka toimivat itselläni motivaattorina aloittaa kokeilu

  • Tunne siitä, ettei sokeri lisää hyvää oloa
  • Sokerin syöminen on usein vain huono tapa, eli syö koska muutkin syö
  • Kaupassa tulee hamstrattua hirveästi herkkuja, vaikka makeanhimo menee nopeasti ohi (ja sitten ne loput herkut jää kotiin pyörimään)
  • Aina herkkujen syönnin jälkeen on olo, että olisi voinut myös jättää syömättä.
  • Turvotus
  • Aamu-unisuus (en tiedä onko tämä nyt suoranaisesti yhteydessä sokeriin)
  • Iho-ongelmat, eli josko niihin saisi jotain helpotusta

Kuten huomaatte, niin itselläni syyt aloittaa tämä kokeilu eivät ehkä olleet ne tyypilliset. Minulla ei esimerkiksi ole tarvetta varsinaisesti laihduttaa, mutta en toki pistä pahakseni jos ruokavaliokokeilun myötä kehonkoostumus muuttuu parempaan suuntaan.

Kyllä se isoin syy itselleni oli kuitenkin halu kokeilla muuttuuko mikään! Eli koenko X-ajan päästä jonkun uskomattoman valaistumisen tai tapahtuuko terveydessäni merkittäviä muutoksia? Sokerin poisjättäminen voi nimittäin vaikuttaa merkittävästi esimerkiksi ihon kuntoon. Moni nyt saattaa miettiä, että olenko tähän mennessä huomannut jotain muutoksia kropassa tai olossa, kun sokerin vähentämistä on reilu kuukausi takana?

Toistaiseksi ainoa muutos on ollut se, että jotkut ruoat maistuvat herkästi liian makealta! Olen myös huomannut, että en ole loppujen lopuksi niin suuri herkkujen ystävä, mitä olen aina itselleni uskotellut. Useammin tulee kyllä syötyä ihan tottumuksesta kuin puhtaasta himosta!

Mistä löytää motivaatiota?

Kuten sanoinkin IG-storyssä, niin minut alunperin sai innostumaan ajatuksesta se, kun eksyin youtubeen katsomaan videoita sokerittomasta kokeilusta. Siitä se ajatus sitten lähti! Minusta omien liikunta- tai syömistottumusten muutokseen tarvitaan kahta asiaa: Päätös ja oikea asenne. Jos kaiken lähtee tekemään sitä kautta, että nyt kiusaan itseäni, niin ennen pitkää vitutuskäyrä kasvaa varmasti! Oman terveyden parantaminen täytyy nähdä mahdollisuutena tehdä itselleen oikein ja hyvää. Eikä niin, että nyt kituutan x ajan verran. Minusta on myös ihanaa se, että näytän itselleni, että pystyn tarpeen vaatiessa asettamaan stopin huonoille elintavoille. Tämä on tietysti sitä vaikeampaa, mitä enemmän on koukussa niihin huonoihin elintapoihin.

Koen myös, että minusta selkeä tauko on helpompi kuin vähentäminen. Tiedän, että moni on vahvasti vastaan lakkoja ja ehdottomuuksia, mutta itselleni sopii paremmin tällainen kunnon irtiotto sokerista. Ja kuten sanoin, niin tässäkin voisi mennä oikeasti äärimmäisyyksiin, joten siinä mielessä olen ottanut mielestäni suht rennosti.

 

Koetko sinä, että sokerin vähentämiselle olisi tarvetta omassa ruokavaliossasi?

Kaupallinen yhteistyö

3 oikeasti toimivaa vinkkiä kuivaihoisille!

Kaupallinen yhteistyö: O’Keeffe’s

Konkreettisia vinkkejä olkaa hyvä!

Pakkanen ja kylmä viima eivät todellakaan ole mikään kuivaihoisen lempiyhdistelmä. Ja minä olen vielä sen verran hullu, että yhdistän tähän komboon myös avantouinnin, eli jääkylmän veden! Nyt annan teille kolme vinkkiä siihen, kuinka kuvan ihon voi säästä totaaliselta katastrofilta talven tultua. Myös tuotesuosituksia on luvassa, koska sain tehdä tämän yhteistyön minulle niin tutun brändin, eli O’Keeffe’s -sarjan kanssa, jonka tuotteet ovat erityisesti kuivaihoisille tarkoitettuja.

Haluan antaa tässä postauksessa ihan konkreettisia vinkkejä, eli en mene tässä nyt sen syvemmin niihin itsestäänselviin juttuihin, jotka jokaisella iho-ongelmaisella pitäisi olla hallussa. Ensinnäkin ruokavalion tulee olla kunnossa ja siinä tulee olla riittävästi pehmeitä rasvoja. Ihoa täytyy nimittäin rasvata myös sisältä päin. Toinen asia on ihon kunnon ylläpitäminen mahdollisimman hyvällä tasolla. Kun ihon päästää pahaan tulehdustilaan, niin tilanteen korjaaminen voi kestää kuukausia. Tämän olen oppinut valitettavasti kantapään kautta itsekin. Väitän, että ihoa on helpompi hoitaa silloin kuin se on vain rutikuiva, kuin silloin, kun se on sekä kuiva, että tulehtunut.

Rasva aina kostealle iholle!

Käyn itse lähes päivittäin talven tultua avannossa. On todella tärkeää rasvata iho vielä silloin, kun se on kostea! Yleensä pesen ihon miedolla pesuöljyllä ja huuhtelun jälkeen en kuivaa ihoa juuri ollenkaan. Koko kehon rasvaamiseen sopii loistavasti O`Keeffe`s Skin Repair vartalovoide. Voide on helppo levittää ja juuri sopivan paksuista, jotta se imeytyy ihoon tehokkaasti. Itse suosin 325ml:n pumppupulloa, josta voidetta on helppo annostella rasvaisilla käsillä. Voide ei jätä ihoa tahmeaksi.

Mutta mistä syystä rasva kannattaa levittää kostealle iholle? Kun et kuivaa ihoa aivan kuivaksi, niin kosteusvoide sitoo iholla olevan veden paremmin ja näin myös kosteusvoiteen teho paranee. Voit kevyesti taputella ihoa peseytymisen jälkeen ja levitä kosteusvoide tämän jälkeen ripeästi iholle.

yhdistä o’keeffe’s working hands ja puuvillahanskat

Itse kärsin talvisin etenkin todella kuivista käsistä ja sormiini saattaa tuli syviä lohkeamia. Tästä syystä olen ottanut tavaksi nukkua yöt puuvillahanskat kädessä (saa apteeksista). Ennen hanskojen laittamista levitän käsille vielä oikein aimo annoksen paksua voidetta. Tähän käyttötarkoitukseen sopii loistavasti O`Keeffe`s Working Hands -käsivoide, joka on jo todellinen kulttituote. Tämän voiteen tietää takuulla lähes jokainen, joka kärsii megakuivista käsistä!

Itse levitän ensin rasvaa paljon – siis PALJON käsiin, jotta ne saavat kunnon rasvakylvyn. Annan käsien olla pyyhkeen tai paperin päällä n.10min, jonka jälkeen taputtelen liiemmät rasvat pois paperiin. Tämän jälkeen sujautan hanskat käteen ja aamulla kädet ovat ihanan pehmeät. Hanskat auttavat myös silloin mikäli olet kova raapimaan ihoa öisin. Raapimiseen auttaa tietenkin myös se, että kosteuttaa ihon hyvin ennen nukkumaanmenoa.

Saman kikan voi muuten tehdä myös jaloille, etenkin jos kärsit lohkeilevista kantapäistä! Rasvaa illalla jalat O`Keeffe`s Healthy Feet -rasvalla ja vedä sen jälkeen ohuet ja joustavat puuvillasukat jalkaan. Sellaiset sairaalasukat ovat tähän käyttötarkotukseen parhaat, jos sinulla sattuu olemaan niitä kotona. Jalat on myös hyvä raspata ennen rasvausta, mikäli jalkapohjien iho muistuttaa liikaa elefantin ihoa.

Auttaako rohtuneisiin huuliin mikään?

Kyllä auttaa, usko minua! Mä olin ennen juuri se tyyppi, jolla talvisin huulet oikein kuoriutui ja niistä irtosi jatkuvasti kuivaa ihoa. Sillon huulille on turha levittää huulikiiltoa, saati huulipunaa, koska ne eivät asetu rohtuneille huulille kauniisti. Tästä syystä huulia tulee muistaa kuoria päivittäin! Itse käytän kuorintaan lasten hammasharjaa, joka on sopivan pehmeä tähän käyttötarkoitukseen. Huulet kuoritaan ensin hammasharjalla pyörivin liikkein, jonka jälkeen huulille levitetään kosteuttava huulirasva kuten O`Keeffe`s Lip Repair. Tämä huulirasva minulla on ollut käytössä jo useamman vuoden ja pidän eniten sinikorkkisesta hieman viilentävästä rasvasta. Yksi kerros riittää loistavasti kosteuttamaan huulet.

Myös huulirasvan tulee imeytyä huuliin kuorinnan jälkeen, ennen kuin niihin lähtee levittämään kiiltoa tai punaa. Kannattaa talvisin välttää hyvin kuivattavien tuotteiden, kuten nestemäisen huulipunan käyttöä. Siksi itse suosin vain kosteuttavaa huulikiiltoa.

huomio!

Nyt kannattaa muuten seurata @okeeffessuomi tiliä Instagramissa, koska siellä arvotaan jokaisen heidän seuraajan kesken yksi O’Keeffee’s tuotelaatikko, jossa on mm. vartalo-, jalka- ja käsivoidetta sekä huulirasvoja. Eli saat kerralla testiin koko tuotevalikoiman! 

 

Lue myös: 30 päivän liikkuvuushaaste

Kaupallinen yhteistyö: O’Keeffe’s